Chřestidla, štěrchátka, kvákadla

Chřestidla, štěrchátka, kvákadla a další "tvořiče" zvuků pocházejí z různých koutů světa, bývají vyráběny z přírodních materiálů a většinou dosti věrně napodobují všelijaké přírodní zvuky. Jsou to rytmické nástroje a používají se samostatně nebo jako doprovod k bubnům, didgeridoo a dalším nástrojům. Velmi dobře se hodí k meditacím, relaxacím, tanečním obřadům a dalším účelům.

Brumle (taky grumle či židovská harfa) pochází z Asie a do Evropy se dostala z východních plání Kazachstánu. Byla známa také starým Římanům. V Evropě se vyrábí ze železa, ale v Asii se vyřezává z bambusu nebopalmového dřeva. Brumle mívá mnoho různých tvarů a velikostí a výraznost tónu závisí na velikosti štěrbiny mezi jazýčkem a tělem nástroje. Dobrý nástroj zní svým základním tónem i bez brnknutí při pouhém profouknutí vzduchu štěrbinou.

Barva tónu je závislá na šířce jazýčku a na délce štěrbiny a výšku základního tónu udává délka a hmotnost jazýčku.

Hráč drží brumli v ruce a pevně ji tiskne proti pootevřeným rtům nebo zubům. Ukazovákem druhé ruky brnká na konec jazýčku volně kmitajícího uprostřed rámečku a mezi rty (či zuby), čímž se vytváří charakteristický tón. Brnkání je možné oběma směry, zejména při rychlých změnách tónu a tempa hraní. Hra na rtech může být jen poněkud méně výrazná, než na zubech, je však jemnější a netrpí při tom zuby hráče.

Profesionální hráč udrží nástroj mezi rty bez pomoci ruky, kterou pak má volnou. Ústní dutina funguje jako rezonátor a zesilovač - přemísťováním jazyku, tvarováním ústní dutiny a změnami intenzity dýchání se mění výška a síla tónu. Rytmickým prosáváním vzduchu štěrbinou při hraní se dosahuje efektu vlastního nepřízvučného a barvitého doprovodu, tzv. kontrování. Brumle se používá jako nástroje sólového a to až koncertního, nebo doprovodného. Při hraní na brumli je třeba být opatrný, protože náraz jazýčku do zubu je bolestivý a opravdu nešikovnému hráči hrozí skřípnutí rtu mezi rámeček a jazýček brumle. Brumle je tradičním nástrojem sibiřských šamanů. Její esoterika funkce spočívá v tom, že funguje jako mantra. Její zvukové vibrace lze přijímat vnitřními dutinami hráče, ale též ozvěnou z místnosti. Dle šamanské víry zvukové vibrace pronikají energetickými kanály hráče i posluchačů a rozbíjí psychoenergetické blokády, které brání volnému toku energií. Tím vysvětlují pozoruhodné léčivé účinky při hře na tento nástroj.

Kalendář akcí

22. 02 | Sobota | 10:00
Hudba nemusí být jen zvukovou kulisou nebo pro zábavu. Může nás harmonizovat, čistit, uvolňovat, léčit a vést na naší cestě. Ukážeme si, jak využívat...
28. 02 | Pátek | 19:00
SLEDUJTE PEČLIVĚ MÍSTA KONÁNÍ: 28. 02 | Pátek | 19:00 - 21:00 - Studio K3, Karlovo nám.3, Praha 25. 03 | Středa | 19:00 - 21:00 - Dajána Praha 24. 04...
29. 02 | Sobota | 10:00
Víkendový prožitkový seminář s praktickou výukou 29.2. - 1.3. 2020 Na tomto semináři se naučíme využívat léčivých vibrací prastarých hudebních...
04. 03 | Středa | 19:00
MUDr. Jan Vojáček (Lékař, který u klasické medicíny dlouho nevydržel. Nesouhlasil s jejím přístupem k člověku jako ke stroji, který lze jednoduše...
12. 03 | Čtvrtek | 19:00
Zpěv je přirozeností člověka... když jsme šťastní, je nám "do zpěvu" - když ne, něco není v pořádku... Naše hlasivky jsou tím nejpřirozenějším, vždy...

Přátelé